**Berita KRT**

PROGRAM BERKHATAN BERAMAI-RAMAI, PEMERIKSAAN KESIHATAN & PERGIGIAN (percuma), KEMPEN DERMA DARAH serta PERTANDINGAN MEWARNA KANAK-KANAK TADIKA 2009:

TARIKH: 21 NOVEMBER 2009.

MASA: 8.00 PAGI - 1.30 TENGAHARI.

TEMPAT: SEKOLAH RENDAH AGAMA ISLAM JAIM, SERKAM DARAT(Taman Serkam Jaya).

Kepada semua penduduk taman dan kawasan sekitar dijemput hadir. Terima kasih.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


PAMERAN SEWAKTU PROGRAM DIJALANKAN

DARIPADA AGENSI DADAH, PEJABAT KESIHATAN DAN BANK AL RAJHI serta PENDAFTARAN MENJADI ANGGOTA RELA


Datanglah beramai-ramai serta membawa ahli keluarga anda


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



**Berita KRT**

Program Masyarakat Sihat Negara Sejahtera 21 November 2009


PROGRAM BERKHATAN BERAMAI-RAMAI, PEMERIKSAAN KESIHATAN & PERGIGIAN (percuma), KEMPEN DERMA DARAH serta PERTANDINGAN MEWARNA KANAK-KANAK TADIKA 2009.
Dirasmikan oleh YB Datuk Wira Hj.Ahmad Bin Hj. Hamzah (Ahli Parlimen Jasin)



Khamis, 19 November 2009

Nama dan Sejarah Awal Taman Perumahan Bukit Serkam



Perumahan Bukit Serkam terletak di Kampung Bukit Serkam di dalam pentadbiran JKKK Serkam Darat, Mukim Serkam Daerah Jasin, Negeri Melaka. Bukit Serkam merupakan kawasan Pertanian. Menurut Sejarah, Bukit Serkam adalah nama Asal Kampung Serkam Darat. Pada Abad ke 17, Kampung ini diterokai oleh Daeng Mohd.Said atau Dato' Langgar yang dipercayai berasal dari Makasar, Kepulauan Sulauwiseh.

Perumahan Bukit Serkam bermula pada Tahun 1976, Kawasan ini adalah Ladang Getah milik Hee Kong Guan Eastate. YB.Datuk Ab.Aziz bin Hj Alias bekas ADUN Kawasan Serkam bercadang untuk dibahagikan lot untuk Tapak Rumah tetapi gagal dan diserahkan kepada Syarikat Seremban Harta Sdn.Bhd untuk projek perumahan. Seluas 30 ekar dibangunkan dan sebanyak 208 lot. Pada Tahun 1978, projek perumahan ini terbengkalai, hanya 111 unit rumah dapat dilaksanakan.

Akhirnya, atas usaha YAB.Tun Ghafar Baba pada tahun 1986 Taman Serkam Jaya telah mendapat bekalan air dan eletektrik. Bermula dari inilah telah menjadikan Kawasan Bukit Serkam terus menjadi tumpuan pembangunan kawasan perumahan yang terbesar di kawasan Dun Serkam. Di antara Projek Pembangunan/ Perumahan adalah seperti berikut :

1) Taman Serkam Jaya Fasa I
Bil : 111 Unit 6 Unit Kedai

2) Taman Serkam Perdana/ S.Jaya Fasa II
Bil : 28 Unit

3) Taman Serkam Baru
Bil : 56 Unit 5 Unit Kedai

4) Taman Serkam Maju
Bil : 138 Unit 13 Unit Kedai

5) Taman Serkam Ria Fasa I (Dlm Pembinaan)
Bil : 258 Unit 18 Unit Kedai

Bilangan Taman Yang Telah Lulus tapi belum dilaksanakan :

1) Taman Serkam Perdana/ S.Jaya Fasa III
Bil : 43 Unit

2) Taman Serkam Ria Fasa II
Bil : 252 Unit

3) Taman Serkam Utama
Bil : 167 Unit

Pembangunan yang pesat di persekitaran menjadikan perumahan ini kawasan yang cepat maju dengan adanya kemudahan seperti Sek.Keb.Serkam Darat, Sek.Men.Agama Assadiah Khatijah, Kompleks Japerun, Kawasan Industri Serkam dan Perumahan Seri Serkam yang terdapat 1,100 unit rumah sudah pasti kawasan ini merupakan penempatan penduduk yang menarik perhatian terutama dekat dengan Lebuhraya AMJ dan 18 Kilometer ke Bandar Melaka.

Serkam merupakan kawasan terkenal dengan melahirkan cendiakawan, pelupur Agama Cerdik Pandai dan kawasan yang menarik minat untuk didiami. Melaka yang menuju sebagai Negeri Maju menjelang Tahun 2010 maka Kawasan Perumahan Bukit Serkam akan dapat menerima limpahan-Nya. Kaum Melayu menjadi teras kekuatannya Maka Bukit Serkam terus unggul dan menjadi kawasan penempatan yang Cemerlang, Gemilang dan Terbilang.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Sambutan Ambang Merdeka

Program-program Anjuran Bersama

Program Khidmat Masyarakat

Hari Raya 2009